Semester

Nu har min egna vecka börjat. Jag har valt att ha en veckas semester själv utan att behöva tänka på någon annan bara göra vad man själv vill. Idag har jag haft stora bakdagen. Började dagen med att sätta degen till morotstekakorna under tiden den jäste bakade jag drömmar. När tekakorna var gräddade och en ljuvlig doft spridit sig i hela huset var det Leilas kärleksmums som stod på schemat. Medan jag bakade den kom lillasyster för att sätta igång med lunchen, mormor och mamma skulle komma inom och äta. Efter att lunchen var intagen och uppdiskad tappade jag lusten att baka. Men det blir nya tag imorgon.


Här kommer receptet på morotstekakorna!

Tekakor med riven morot ca 20 kakor 225˚C

3-4 morötter, ca 300 g

12-13 dl vetemjöl

2 dl vetekli

50 g rumsvarmt smör

2 tsk salt

1 msk honung

50 g jäst

5 dl mjölk

Vetemjöl till utbakningen

Skala och riv morötterna. Mät upp 12 dl mjöl i en bunke eller i köksassistentens skål. Tillsätt kli. Dela smöret i bitar och lägg det ovanpå. Lägg också i morot, salt, honung och jästen i mindre bitar. Låt mjölken bli fingervarm ca 37˚ och häll den i skålen. Arbeta degen väl ca 5 minuter i maskin eller 10 minuter för hand. Beroende på hur saftiga morötterna är resten av behöva arbetas in i degen. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela degen i 20 delar och forma dem till ovala platta bröd. Placera dem på plåtar klädda med bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa under bakduk ca 20 minuter. Strö lite vetemjöl eller kli över bröden. Grädda dem mitt i ugnen 10 -12 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

Hoppas att ni vågar prova!

Kram T


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0